OVER

Joris Lentfert

Algemene gegevens


Geboortedatum: 5 april 1995
Woonplaats: Borne (Overijssel)
Nationaliteit: Nederlands
Leeftijd: 26
Lengte: 1,86 m
Gewicht: 81 kg
Hobby's: Motorracen, Fitness, Wielrennen

Startnummer: 18
Eerste race: 28 maart 2010
Hoogtepunt: Eerste overwinning

Palmares


2010: Molenaar NSF100 Cup (NK)
Beste resultaat: 13e plaats (Berghem)
Eindklassement: 20e plaats

2011: NSF100 Open (NK)
Beste resultaat: 3e plaats (meer circuits)
Aantal podiums: 2
Eindklassement: 5e plaats

2012: Yamaha R125 Cup (NK)
Beste resultaat: 1e plaats (Blokzijl)
Aantal podiums: 2
Eindklassement: 7e plaats
Nominatie sporttalent van Borne

2013: Yamaha R125 Cup (NK)
Beste resultaat: 1e plaats (Emmen)
Aantal podiums: 1
Klassement: 8e plaats
Nominatie sportman van Borne

2014: NK SuperCup 600
Beste resultaat: 17e plaats (Hockenheim)
Eindklassement: 21e plaats

2015: NK SuperCup 600
Beste resultaat: 13e plaats (Hockenheim)
Eindklassement: 24e plaats

2016: NK SuperCup 600
Beste resultaat: 12e plaats (Hockenheim)
Eindklassement: 22e plaats

2017: NK SuperCup 600
Beste resultaat: 5e plaats (Oschersleben)
Eindklassement: 8e plaats
Wildcard British Supersport (Assen)
Sportman van Borne

2018: ONK SuperCup 600
Beste resultaat: 6e plaats (Zolder)
Eindklassement: 11e plaats
Wildcard British Supersport (Assen)

2019: ONK SuperCup 600
Beste resultaat: 5e plaats (Assen)
Eindklassement: 7e plaats

2020: ONK SuperCup 1000
Beste resultaat: 10e plaats (Assen)
Eindklassement: 17e plaats

2021: IDC Dutch Superbike
Beste resultaat: 6e plaats (Oschersleben)
Eindklassement: 8e plaats

2022: IDC Dutch Superbike
Beste resultaat:
Eindklassement:

Biografie


2005 - Minibikes
In 2005 is het allemaal begonnen, Joris was 10 jaar toen hij een minibike zag staan in een motorzaak. Daar werd hij zo enthousiast van, hij zag zichzelf al over straat racen. Tot zulke gevaarlijke situaties kwam het gelukkig niet, maar er werd wel een minibike aangeschaft waarmee werd gereden op een groot parkeerterrein. Joris ging steeds sneller rond en ging ook rijden op kartbanen. Het rijden van wedstrijden zat er helaas niet in. Joris: “Met deze minibikes worden ook wedstrijden verreden. Helaas was dat financieel niet mogelijk voor ons.”

2010 - Molenaar NSF 100 Championship
Maar er kwam een kans, Joris schreef zich op 14 jarige leeftijd in voor de Honda NSF100 Cup, opgezet door Arie Molenaar. In deze klasse worden 25 motoren ter beschikking gesteld aan jonge talenten en de kleding wordt volledig gesponsord. Er wordt gestreden op 100cc motoren van Honda om het Nederlands kampioenschap. Joris: “Mijn droom kon werkelijkheid worden. De kosten in deze klasse zijn erg laag om zo talenten een eerlijke kans te geven. Maar ik moest wel eerst geselecteerd worden.” Omdat er ongeveer 150 inschrijvingen waren, vonden er 2 selectierondes plaats. Tijdens het selectiegesprek liet Joris een goede indruk achter en werd uitgenodigd voor de praktijkselectie. Ook deze ronde verliep goed en Joris ging steeds sneller rond over het circuit. Gelukkig werd dat beloond, Joris kreeg namelijk te horen dat hij geselecteerd was. Voor Joris was het een mooi, maar ook lastig debuutjaar in de racerij, tussen rijders met veel meer ervaring. Hij leerde veel, werd 20e in de eindstand en behaalde in Berghem zijn beste resultaat, een 13e plaats. Een goede prestatie voor iemand met zo weinig ervaring.

2011 - NSF 100 OPEN
In 2011 werd Joris 16 en daarmee werd hij te oud voor de Honda NSF100 Cup. Hij ging verder in de NSF100 Open klasse, ook hier werd er gestreden om het Nederlands kampioenschap. In tegenstelling tot de NSF100 Cup van Arie Molenaar, rijd je in deze klasse op een door jezelf gekochte Honda NSF100 motor. Joris boekte veel vooruitgang, hij reed op elk circuit een behoorlijk stuk sneller dan vorig jaar. Hij behaalde een aantal 3e plaatsen en werd 5e in het Nederlands kampioenschap. Dat is een topprestatie, door zijn lengte (1,76 m) en gewicht (58 kg) verloor hij namelijk topsnelheid ten opzichte van de kleinere en lichtere jongens.

2012 & 2013 - Yamaha R125 Cup
In 2012 kwam Joris uit in de nieuw opgezette Yamaha R125 Cup. Een standaard klasse met grotere en zwaardere motoren gesponsord door Yamaha en Gamma. Het seizoen verliep niet geheel vlekkeloos met soms wat pech en persoonlijke fouten. Joris is dit seizoen geëindigd op een 7e plaats in het kampioenschap. Wel behaalde hij dit jaar 2 podiumplaatsen en reed hij in Blokzijl naar zijn allereerste overwinning in zijn carrière. Ook in 2013 reed Joris in de R125 Cup. Het plan was om hoge ogen te gooien, maar het niveau was ten opzichte van het jaar 2012 behoorlijk gestegen. Van 23 deelnemers in 2012 naar maar liefst 30 rijders in 2013. Joris wist zich op elk circuit weer aanzienlijk te verbeteren en behaalde in Emmen een knappe overwinning. In het sterke deelnemersveld eindigde hij op een 8e plaats in het klassement.

2014 - NK SuperCup 600 - Racing Team Oldenzaal
Het was tijd voor een volgende stap en een zwaardere motor. In 2014 heeft Joris in samenwerking met Racing Team Oldenzaal de overstap gemaakt naar de NK SuperCup 600 met een Honda CBR600RR. Van 125cc naar 600cc bleek in de eerste races een grote overstap, maar Joris leerde veel en boekte elke race progressie. Met als beste resultaat een 17e plaats en een 21e plaats in het klassement mocht Joris zeker tevreden zijn. En dat met zo'n beetje de meest standaard fiets van het hele deelnemersveld.

2015 - NK SuperCup 600
In 2015 ging Joris verder met zijn eigen team. Na een leerzaam seizoen in 2014 werd er besloten om dit jaar van start te gaan met een nieuwe machine, een Ten Kate Honda. Het seizoen begon niet zoals gepland met een behoorlijke valpartij en veel schade. Joris had de lat voor zichzelf misschien wel te hoog gelegd. Vervolgens moest het vertrouwen weer worden teruggevonden. Een lastige periode waar Joris veel van geleerd heeft. Gelukkig wist hij zich goed te herpakken en reed 3 sterke races aan het eind van het seizoen. Vooral de 13e plaats in Hockenheim was een mooi resultaat! In Assen wist hij de laatste race zijn PR aan te scherpen! Een leerzaam seizoen, helaas door een mindere start en met 2 nul scores viel het kampioenschap met een 24e plaats wat tegen.

2016 - NK SuperCup 600
Joris begon de eerste races van 2016 onder zijn eigen niveau en kon moeilijk zijn ritme vinden. Halverwege het seizoen ging beter en beter en in Hockenheim wist hij zijn beste resultaat ooit te halen in de NK SuperCup 600 met een 12e plaats. Ook in Assen reed hij weer een nieuw PR en de laatste race van het seizoen wist hij ook in de top 15 te eindigen. In het klassement eindigde Joris dit jaar op plaats 22. Een moeilijk jaar maar het belangrijkste: weer veel progressie!

2017 - NK SuperCup 600
Omdat Joris het vorig jaar vooral in het begin van het seizoen lastig had, werd er in 2017 besloten om in het voorjaar af te reizen naar Spanje voor een voorjaarstraining. Dit bleek goed uit te pakken want Joris wist boven verwachting te presteren dit seizoen. Met een 8e plaats in het eindklassement en met een 5e plaats als beste resultaat! Daarnaast stond hij met een wildcard aan de start tijdens de British Supersport race in Assen, een droom die uitkwam. De progressie leverde hem nog een mooie prijs op, hij werd namelijk Sportman van Borne!

2018 & 2019 - ONK SuperCup 600 - Winteb Racing
De goede resultaten bleven niet onopgemerkt en Joris kreeg in 2018 de kans om uit te komen voor Winteb Racing, een mooi team waarin Joris zich verder kon ontwikkelen. Joris reed dit jaar op elk circuit sneller dan voorheen, maar hoopte ook de stap te maken richting het podium, dat lukte helaas niet. Ook dit jaar was de British Supersport race op het TT Circuit van Assen weer een hoogtepunt, daar stond hij weer met een wildcard aan de start en reed hier een sterk weekend! In 2019 wist Joris een aantal mooie 5e plaatsen te behalen en eindigde op een nette 7e plaats in het eindklassement. Zowel Winteb Racing als Joris hadden van de afgelopen 2 jaar meer verwacht en dat is er helaas niet uitgekomen. En dus is werd er in goed overleg besloten om te stoppen met de samenwerking. Joris heeft veel mogen leren en is iedereen van het team tot op de dag van vandaag erg dankbaar voor de kans die hij heeft gekregen.

2020 - ONK SuperCup 1000
In 2020 ging Joris weer met zijn eigen team van start en besloot over te stappen naar een 1000cc motor. Hij maakte zijn debuut in de ONK SuperCup 1000 klasse op een BMW S1000RR. Dat was in het begin erg wennen, maar al snel boekte hij progressie en wist zich richting het eind van het seizoen knap in de top 10 te melden!

2021 & 2022 - IDC Dutch Superbike
In 2021 ging Joris weer van start op het hoogste niveau van Nederland, de klasse kreeg een andere naam, maar de concurrentie bleef onverminderd sterk. Joris begon het seizoen prima met goede resultaten en een mooie 6e plaats in Oschersleben. Door constante resultaten eindigde hij op een 8e plaats in het klassement! Ook in 2022 gaat Joris de strijd weer aan in de IDC Dutch Superbike klasse.